TANTANGAN DAN PELUANG REAKTUALISASI TEORI SOSIAL PROFETIK KUNTOWIJOYO DALAM MENANAMKAN SOFT SKILLS KEWIRUSAHAAN DI INDONESIA

Authors

  • Yuliani Sari Devi Universitas Gadjah Mada

DOI:

https://doi.org/10.58890/jkb.v16i2.322

Keywords:

Sosial Profetik, Humanisme, Liberasi, Transedensi, Soft Skills

Abstract

The cultivation of soft skills in entrepreneurship in Indonesia is a key element in facing the challenges of globalization, technology, and increasingly competitive economic competition. Kuntowijoyo's Social Prophetic Theory presents an alternative perspective that combines religious values and ethics in the process of entrepreneurial development, especially in shaping soft skills based on moral and religious ethics. This article explores the challenges and opportunities in integrating humanism, liberation, and transcendence into the formation of entrepreneurial soft skills in Indonesia. This article uses a qualitative descriptive approach, literature study, and secondary data methods. There are several mapped challenges and opportunities in actualizing Kuntowijoyo's Social Prophetic Theory to foster entrepreneurial soft skills based on religious ethics and morals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, A., Pababbari, M., & Ibrahim, M. (2023, December 27). Analisis paradigma ilmu sosial profetik: Tela’ah pemikiran kuntowijoyo), 3(2), 23-45. https://doi.org/10.46870/jkpi.v3i2.619.

Badar, M Z. (2020, January 1). Konsep Integrasi antara Islam dan Ilmu Telaah Pemikiran Kuntowijoyo

Fauzia, A. (2021). "Kewirausahaan Sosial: Peluang dan Tantangan di Indonesia". Indonesian Journal of Social Entrepreneurship, 8(1), 12-23.

Hasanah, F. (2018). "Pengaruh Persaingan Pasar terhadap Praktik Bisnis Etis di Indonesia". Jurnal Ekonomi Islam, 12(3), 45-57.

Kuntowijoyo. (2004). Islam sebagai Ilmu: Epistemologi, Metodologi, dan Etika. Bandung: Mizan.

Kuntowijoyo. (1997). Menuju Ilmu Sosial Profetik , (Bandung: Republika).

Kuntowijoyo. (2001). Muslim tanpa masjid, (Bandung: mizan).

Kuntowijoyo. (1991). Paradigm Islam, Interpretasi Untuk Aksi, (Bandung: Mizan).

Kusumawijaya, H. (2020). Kewirausahaan dan pengembangan soft skills di Indonesia. Universitas Indonesia Press.

Marlina, Dwi (2021). “Pembentukan Karakter Wirausaha Melalui Manajemen Entreprenuership Berlandaskan Nilai-Nilai Profetik di Pesantren.” Jurnal Studi Islam dan Kemuhammadiyahan, vol. 1, no. 1, 2021, hlm. 17–28. https://journal.umy.ac.id/index.php/jasika

Nugroho, B. (2020). "Implementasi Nilai Agama dalam Kewirausahaan di Indonesia". Jurnal Bisnis dan Etika, 15(2), 34-41.

Raharjo, F. (31 Desember 2018). Pengilmuan Islam Kuntowijoyo dan aplikasinya dalam pengembangan pembelajaran pendidikan agama islam di perguruan tinggi umum. 1(2), 28-53. https://ejournal.stainupwr.ac.id/index.php/al_ghzali/article/view/67.

Redaksi Bloomberg Technoz. (11 Juli 2024). Selain dior, beberapa brand mewah ini juga eksploitasi pekerja. Bloomberg Technoz. https://www.bloombergtechnoz.com/detail-news/43305/selain-dior-beberapa-brand-mewah-ini-juga-eksploitasi-pekerja.

Surya, A. (2022). Transformasi digital dalam kewirausahaan: peluang untuk pengembangan soft skills. Universitas Airlangga Press.

Suryani, N. (2023). Pendidikan berbasis moral dalam kewirausahaan. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 11(1), 15-29

Tim Detik.com. (17 September 2024). Fakta baru perusahaan animasi siksa karyawan hingga bosnya dicari. Detik.com. https://news.detik.com/berita/d-7545053/fakta-baru-perusahaan-animasi-siksa-karyawan-hingga-bosnya-dicari.

Zulheri (2012). Ilmu Sosial Profetik (Tela’ah Pemikiran Kuntowijoyo) Skripsi Sarjana, UIN Sultan Syarif Kasim Riau.

Published

2024-12-31

How to Cite

Devi, Y. S. (2024). TANTANGAN DAN PELUANG REAKTUALISASI TEORI SOSIAL PROFETIK KUNTOWIJOYO DALAM MENANAMKAN SOFT SKILLS KEWIRUSAHAAN DI INDONESIA. Jurnal GICI Jurnal Keuangan Dan Bisnis, 16(2), 199–204. https://doi.org/10.58890/jkb.v16i2.322